woensdag 2 april 2008

Verslag van een mooi feestje (8UO Groningen editie 2008)

Herman had het al voorspeld toen hij zei: ‘het dreigt een mooi feestje te worden’. En dat was het zeker!

Na een dikke maand van voorbereiding en hard werken, waarvan het overigens elke minuut genieten was, kon ik het eindelijk loslaten en gewoon lekker laten gebeuren! Het begin van de avond was nog even hectisch en spannend, het aankleden en inrichten van de ruimte, de apparatuur en techniek die aangesloten en getest moest worden, binnenloop van de cameramensen, fotograven, verslagleggers/bloggers, DJ’s, presentatrice en vervolgens de inloop van de goede doelen, creatieven en coaches.

Het was genieten om te zien wat voor sfeer en energie er ontstaat met zoveel leuke, creatieve, enthousiaste en gedreven mensen bij elkaar die gekomen zijn om gezamenlijk iets moois neer te zetten.

Om de avond goed te beginnen hebben we eerst met z’n allen gegeten. Aan de lange tafels werd druk kennis gemaakt en bijgepraat. En… na het eten kon het echte overwerken beginnen! Na briefing door de mensen die namens de goede doelen aanwezig waren konden de teams aan de slag.

In een omgeving die was ingericht op het stimuleren van creativiteit en het inspireren van elkaar, zijn er in 8 uur tijd bijzondere dingen gebeurd.
Voor de goede doelen zijn er nieuwe en innovatieve concepten en ideeën ontwikkeld en concrete producten gemaakt. Het was heel mooi om te zien wat er ontstaat in een team van mensen die elkaar niet kennen die onder druk van tijd een gezamenlijk resultaat aan het neerzetten zijn. De creatieven en coaches hebben elkaar tijdens het werken voor hun goede doel leren kennen en hebben elkaar geïnspireerd en actief gehouden tot in de vroege uurtjes van de ochtend. Ze hebben samen iets moois en zinvols neergezet, van elkaar geleerd, kennis gemaakt met elkaars kwaliteiten en hiermee zinvolle contacten opgedaan.

De hele organisatie van het evenement was erop gericht om een omgeving te creëren waarin de teams zo prettig mogelijk konden werken. Van de aankleding van de ruimte, tot het eten, de hapjes en de drankjes, de presentatie door Alina Kiers en de DJ’s die voor de nodige arbeidsvitaminen hebben gezorgd.

Voor de mensen die niet lijfelijk aanwezig waren in de Euroborg en de steden waar gelijktijdig werd overgewerkt hebben er ook allerlei mensen hard gewerkt aan het vastleggen van alles wat er gebeurde die avond en nacht. Zo hebben Sylvia en Rosannie de verslaglegging verzorgd waarvan steeds live updates werden geplaatst op de weblog van Nieuwe Garde. Dani’el en Rienk Jan, onze cameramannen, hebben het filmmateriaal gemaakt dat op you tube is gezet, dit filmmateriaal is deels ook verwerkt in de tekst op de weblog. Roxanne en Ruben hebben alle mooie momenten vastgelegd op foto’s die op flickr zijn te bekijken (met de tag 8uo2008).
Bastiaan van Oorde van freespiritmedia had hierin ook een belangrijke rol. Hij heeft de films ter plekke ge-edit en op you tube geplaatst, de foto’s van de camera’s op flickr gezet en gezorgd voor alle techniek omtrent de hele communicatie van het evenement.
Babz was namens Pressit.nu aanwezig om een reportage te maken. Onderaan dit artikel vind je haar videoverslag.

Voor de aanwezigen van de goede doelen was ook het een en ander georganiseerd. Dit aangezien er tussen de korte momenten dat zij een specifieke rol hadden, namelijk in de briefing van de teams aan het begin, een korte tussenevaluatie na een paar uur en tijdens de presentaties van de resultaten aan het eind, veel tijd over was voor andere leuke dingen. De workshop van David Bloch over presenteren bleek niet alleen bij hen maar ook bij andere aanwezigen, die niet deel uitmaakten van een overwerkteam, in erg goede aarde te vallen. Tijdens de theatersport kwamen er een heleboel geluiden van gelach en plezier uit de ruimte waar dit plaatsvond. Een paar dagen later hoorde ik van iemand die daarbij was geweest dat haar mondhoeken nog zeer deden van het lachen . Als laatste heeft Fanny Koerts, die zelf aanwezig was namens KIK, een discussie geleid met en voor de andere vertegenwoordigers van de goede doelen.

Na 8 uur van brainstormen, informatie verzamelen, afstemmen, knopen doorhakken en mooie dingen maken was het voor de teams om half drie s’nachts tijd om te stoppen met het werken aan hun concepten en ontwerpen. Hetgeen zij bedacht en gemaakt hadden werd gepresenteerd aan alle aanwezigen en natuurlijk aan het goede doel die het resultaat mee naar huis mocht nemen. Dit heeft geleid tot de volgende resultaten:

    • Resultaat: een heel passend en effectief concept dat goed aansluit bij wat Greenpeace beoogt. Gezien de gevoeligheid van de opdracht kan ik niet specifieker ingaan op hetgeen het team heeft bedacht en gemaakt.

  • Voor Natuurmonumenten een plan voor het bereiken van bestaande en nieuwe doelgroepen om de bekendheid en populariteit van de natuurgebieden in Groningen te vergroten
    • Resultaat: een campagne gericht op studenten, met pakkende en voor de doelgroep herkenbare leuzen, aansprekende posters en ideeën om het vervoer naar een natuurgebied aantrekkelijker te maken voor deze doelgroep.

  • Voor Eén 8 campagnes die in steden uitgevoerd kunnen worden om mensen bewust te maken van de 8 millenniumdoelen
    • Resultaat: een campagne-idee voor elk van de millenniumdoelen waarmee mensen worden geprikkeld om na te denken over de problematiek met de pakkende tekst: GEFELICITEERD JIJ BENT RIJK!

  • Voor KIK een huisstijl
    • Resultaat: een nieuw logo, visitekaartjes, opzet voor een website met de mogelijkheid voor het delen van filmpjes waardoor jongeren kunnen laten zien wat hun inspiratie (KIK) is en een pakkende slogan als basis voor het hele concept: ONTDEK JE KIK!

  • Voor Stichting Oude Groninger Kerken een naam en huisstijl voor de kerkenroute (jaarlijks terugkerend in de zomerperiode) en een verbinding tussen de kerken (de route)
    • Resultaat: een naam en logo voor de kerkenroute: 14 dagen BELEVEMIS. GPS route onder de naam 'Het Herepad', met allerlei activiteiten zoals: diploma voor kids, rijdende infostand (Ark van Noach), wiki (Encyclopedie mee in twee) waarop iedereen gedurende de twee weken zijn ervaringen, leuke verhalen, weetjes, plaatjes etc. over de kerken kan plaatsen en een webcam waarmee de mensen in de verschillende kerken naar elkaar kunnen zwaaien (na het zwaaien de kerk uit).


Na elke presentatie kreeg het betreffende goede doel de mogelijkheid om een eerste reactie te geven op hetgeen voor hun was gemaakt. Alleen maar positieve reacties en veel respect en dank voor de teams!Hieronder een aantal reacties van goede doelen:

  • Greenpeace: ‘hetgeen waar wij maanden over doen zien wij hier in 8 uur gebeuren’.

  • Eén: ‘positief verrast over wat het team bedacht heeft’ inmiddels heeft zij de resultaten ook teruggekoppeld aan degene binnen Eén die het uit gaat voeren en zij heeft aangegeven dat ze er zeker wat mee gaan doen.

  • KIK: ‘De creatieven zijn zo eigenwijs geweest om onze opdracht om te buigen zodat die echt aansluit bij de belevingswereld van onze jongeren. We gingen naar huis met een te gek concept voor de website www.kikkan.nu. De creatieven hebben in beeld en woord duidelijk laten zien dat ook zij de jongeren voorop stellen en dit sluit natuurlijk perfect aan bij de doelstellingen van KIK!’.

Na de presentaties werd er moe maar voldaan door de meesten nog even wat nagepraat en nageborreld. Van overwerkers en mensen die daaromheen actief zijn geweest hebben we vele positieve reacties gehad, dat ze een fantastische avond hadden gehad en er voor zichzelf iets waardevols uit hebben kunnen halen! Dat geeft een enorme kick!

Van te voren heb ik gezegd dat de avond voor mij geslaagd zou zijn als er een positieve energie zou ontstaan, waarin mooie concepten zouden worden gemaakt waar de goede doelen blij mee zouden zijn en iedereen met een tevreden gevoel naar huis zou gaan.
Wat mij betreft hebben we deze doelstelling ruimschoots gehaald!!!


Acht uur overwerken in Groningen from Tapz on Vimeo.


Hierbij wil ik iedereen, die op welke wijze dan ook een bijdrage heeft geleverd aan het succes van deze editie van 8 uur overwerken, heel erg bedanken!!!

Geen opmerkingen: